چرا چیزهای کوچک در یک رابطه، به معنای «همه‌چیز» هستند؟

چیزهای کوچک در روابط
  • ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۲
  • دیدگاه: 0
  • مقالات

پنج اقدام کوچک که می‌توانید به صورت روزانه انجام دهید.

مقدمه

حرکات بزرگی که بیانگر عشق هستند، می‌توانند غافلگیری و شادی را برای شریک زندگی شما به ارمغان بیاورند؛ اما باید توجه داشت که چیزهای کوچک در روابط، ممکن است پیوند موجود در رابطه را بهبود و امنیت عاطفی را افزایش دهد.

آیا ترجیح شما این است که شریکِ زندگی‌تان یک اتومبیل جدید را به شما پیشکش کند یا اینکه هر روز یک عمل کوچک را- از روی علاقه و توجه- به شما نشان دهد؟

برای بسیاری از مردم، اثبات علاقه به صورت روزانه، اقدامات در راستای عشق و اهمیت دادن در رابطه با نشان دادنِ بیش از یک حرکت، اعمالی منحصربه‌فرد به حساب می‌آیند. اما چیزهای کوچک در روابط، می‌تواند در حکم یک یادآورِ دائمی باشد که نشانگر آن است که شریک زندگی‌تان به شما فکر می‌کند و شما برای او اهمیت دارید.

اقدامات کوچک، از اهمیت فراوانی برخوردار هستند؛ از آن رو که این اقدامات می‌توانند به شدت یاری‌رسان باشند:

  • کاستن از میزانِ عدم قطعیت
  • پررنگ ساختنِ احساس امنیت عاطفی
  • استحکام پیوند در رابطه
  • افزایش همدلی
  • کاهش احتمال جدایی

از طُرقِ نامحسوس، اعمال کوچک، بیشتر از اعمال بزرگ می‌توانند رابطه‌ی شما را تقویت و به ماندگاریِ عشق کمک کنند.

چیزهای کوچک در روابط
چیزهای کوچک در روابط

چرا چیزهای کوچک برای سلامتِ رابطه‌ی شما، بسیار مهم هستند؟

بر اساس تحقیقات، چیزهای کوچک در روابط، در راستای ماندگاری عشق و سلامتِ رابطه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

یک نظرسنجی از بیش از 5 هزار شرکت‌کننده در سال ۲۰۱۳، نشان داد که اقدامات کوچک از جنس مهربانی و توجه، مهم‌تر از حرکات عوام‌پسندِ عاشقانه- مانند دریافت یک جعبه شکلات- است.

همچنین، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ از شرکت‌کنندگان خواسته بود به پرسش‌نامه‌ای پاسخ دهند تا از طریق آن، اقداماتی را که از نظر آن‌ها، علائمِ عشقیِ مهم به نظر می‌رسیدند، شناسایی کنند. بیشترِ شرکت‌کنندگان، اَعمال روزمره‌ی همراه با محبت، تمجید و قدردانی را به‌عنوان مواردی انتخاب کردند که به آن‌ها احساسِ دوست‌داشتنی بودن می‌داد.

بیشتر بخوانید:  پیامدهای اعتیاد زنان ( یک مطالعه کیفی)

در یک مطالعه در سال ۲۰۲۰، محققان دریافتند که کسبِ تجربیات روزمره‌ی عشقی، با سطوح بالاتری از سلامت روان، هدفمندی و خوش‌بینی در ارتباط است. هر چه فرد در طول روز، دریافتِ عاشقانه‌ی بیشتری داشته باشد، عمدتا احساس خوشبختی بیشتری خواهد داشت.

شارون میسون– درمانگر ازدواج و خانواده- می‌گوید: «اقدامات در یک رابطه- با هر شدت و حدتی- می‌توانند پیام‌های زیادی را منتقل کنند: «تو برای من مهم هستی.»، «حواس من به توست.»، «من قدردان تو هستم.» و «نیازها و خواسته‌های تو نادیده‌ گرفته نمی‌شوند

چیزهای کوچک در روابط که می توانید انجام دهید، کدامند؟

هر زوج، شرایط مخصوص به خود را دارد و هر فرد ممکن است برای حرکات یا تلاش‌های گوناگون، به سهم خویش، ارزش قائل شود. درک کردنِ این «زبان عشق» می‌تواند نخستین گام برای به کارگیریِ چیزهای کوچک در رابطه‌ی شما باشد.

اثبات روزمره و آگاهانه‌ی علاقه، ممکن است نشان‌دهنده‌ی این باشد که شما و شریک زندگی‌تان همواره عشق را انتخاب می‌کنید.

در اینجا چند حرکت کوچک وجود دارد که ممکن است به کار آید:

قدردانی

سپاسگزاری، یک حرکت بزرگ محسوب می‌شود که می‌توان آن را به کمک اعمال کوچک روزانه‌ و عاشقانه بیان کرد.

بسیاری از زوج‌ها، مسئولیت‌های مربوط به خانه را تقسیم‌بندی می‌کنند، اما اکثر وظایف خاص بر عهده یکی از طرفین است. برای مثال، تا کردن لباس‌ها ممکن است جزو آن کارهایی باشد که شریک شما معمولا آن را انجام می‌دهد. شما می‌توانید از طریق شستن لباس‌ها و انجام دادن کارهایی که طرف مقابل‌تان همواره آن‌ها را انجام می‌دهد، از شریک زندگی خود قدردانی ‌کنید.

سامانتا ساندرز– مشاور حرفه‌ای- می‌گوید: این حرکات کوچک می‌تواند روش‌هایی برای ابراز قدردانی باشد. قدردانی، می‌تواند عشق را در رابطه‌ی شما زنده نگه دارد.

بیشتر بخوانید:  خیانت

برآورده کردن نیازها و خواسته‌ها

میسون می‌گوید: «اطلاع داشتن از نیازها و خواسته‌های دیگری و اهمیت دادن به روش‌هایی که بیانگر آن نیازها و خواسته‌ها هستند، می‌توانند روابط را تقویت کند.

او در مثالِ خود، به درست کردن صبحانه برای شریک زندگی‌تان که به دویدن صبحگاهی علاقه دارد و هرگز فرصتی برای خوردن صبحانه ندارد، اشاره می‌کند: شما از طریق درست کردن صبحانه، از اقدامی برای ارتباط با شریک زندگی خود استفاده می‌کنید که به معنای توجه به نیاز‌های او و برآورده کردن آن‌هاست.

مثال دیگر ممکن است آوردن قهوه یا چایی برای شریک زندگی خود در طول روز باشد، زیرا می‌دانید که او از یک نوشیدنی انرژی‌زا در اواسط روز لذت می‌برد، اما ممکن است خودش وقت تهیه کردن آن را نداشته باشد.

برآورده کردن خواسته ها و نیازها
برآورده کردن خواسته ها و نیازها و قرابت فیزیکی بیشتر

قرابتِ فیزیکی

در آغوش کشیدن روی کاناپه، گرفتن دست یا در آغوش گرفتن در هنگام احوالپرسی یا در لحظه‌ی ترک خانه، می‌تواند به شریک‌تان نشان دهد که از صمیمیت با او لذت می‌برید و حضور فیزیکی او در کنارتان، برای شما مسرت‌بخش است.

یک پژوهش تجربی، شامل سه مطالعه در مورد اهمیت لمس در روابط عاشقانه، نشان می‌دهد که این موضوع با سلامتِ بیشتر مرتبط است. این مورد حتی برای افراد مبتلا به دلبستگی اجتنابی و کسانی که به فاصله و استقلال اهمیت می‌دادند نیز صدق می‌کرد.

قرابتِ فیزیکی ممکن است به شما کمک کند تا انواع روابط عاطفی را تقویت کنید، نه تنها روابط فیزیکی. صمیمیت ممکن است باعث شود هر دو نفر شما با یکدیگر احساس نزدیکی و امنیت کنید.

هم‌صحبتی

اختصاص دادن زمان برای جویا شدن از احوالات شریک زندگی‌تان می‌تواند حاکی از این باشد که به آنچه بر او می‌گذرد، علاقه‌مند هستید. همچنین نشان می‌دهید همانطور که وقایع و احوالات مربوط به او برای خودش اهمیت دارد، درست به همین دلیل برای شما نیز مهم است.

بیشتر بخوانید:  درمان فلسفی چیست؟

میسون می‌افزاید: اینکه همواره برای به اشتراک گذاشتن وقایع روز، عوامل استرس‌زا و پیروزی‌های طرف مقابل در دسترس باشید، خود می‌تواند به تحکیم رابطه کمک کند.

به خاطر سپردن چیزهایی که شریک‌تان به شما گفته است نیز چیز کوچکی است که ممکن است برای او مهم به نظر برسد: پرسش از او در مورد پروژه‌ای که روی آن کار می‌کند، پیگیری وضعیت سلامتی یک دوستِ بیمار یا مشکلی که در محل کار باید حل کند، ممکن است برای شریک زندگی شما اهمیت زیادی داشته باشد.

ترغیب و پشتیبانی

چیزهای کوچک در روابط، صرفا عملی و بی‌کلام نیستند. اظهار قدردانی به صورت شفاهی، جشن گرفتن و تشویق نیز از جمله‌ روش‌هایی هستند که به واسطه آن‌ها، به همسرتان نشان می‌دهید که از او حمایت می‌کنید و خواستار موفقیت او هستید.

میسون می‌گوید: ارسال یک پیام ترغیب‌کننده به شریک زندگی‌تان که ممکن است به حمایت بیشتری نیاز داشته باشد، می‌تواند بسیار مفید و ارزشمند باشد.

جهت افزودنِ عنصر غافلگیری در رابطه‌ی خود، می‌توانید یک کاغذ یادداشت با پیام «دوستت دارم.» یا «من به تو باور دارم.» برای شریک زندگی خود بر جای بگذارید. نوشتن یک نامه‌ی قدردانی یا دریافت کارت مربوط به روزهای خاص (سالگرد دوستی، ازدواج و…) ممکن است روزی رویایی برای او بسازد و شما را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.

ترغیب و پشتیبانی
ترغیب و پشتیبانی

خلاصه

تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری انجام کارهای کوچک در یک رابطه، می‌تواند به تقویت پیوند شما کمک کند و عدمِ قطعیت را از زندگی مشترک دور سازد. حرکات کوچک، باعث افزایش همدلی، صمیمیت و احساس امنیت و سلامتی می‌شود.

برآورده ساختن خواسته‌ها و نیازها، شرکت در مکالمات کارآمد، ابراز قدردانی و نشان دادن کارهای روزمره‌ی محبت آمیز، همگی می‌توانند به صورت روزانه و از طریق کارهای کوچک، تحقق یابند.

منبع مقاله

https://psychcentral.com/relationships/the-little-things-can-mean-everything-in-a-relationship

مترجم: مجید صادق حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02122476041