10 نکته در مورد نحوه‌ی برخورد با استرسِ ناشی از عدم قطعیت

استرس ناشی از عدم قطعیت

10 نکته در مورد نحوه‌ی برخورد با استرس ناشی از عدم قطعیت

اغلبِ مردم، بنده‌ی «عادت» هستند؛ تا جایی که وقتی همه‌چیز طبقِ برنامه پیش می‌رود، احساس می‌کنند که شرایط، تحت کنترل است اما درست زمانی که زندگی، آن‌ها را با یک موقعیتِ غیرمنتظره‌ مواجه می‌سازد، ناگهان احساسِ استرس و اضطراب از راه می‌رسد. یافته‌های حاصل از نظرسنجیِ انجمن روانی آمریکا- در رابطه با استرس در ایالات متحده- راه‌های متداولی را نشان می‌دهند که «عدم قطعیت» ما را به ورطه‌ی استرس دچار خواهد ساخت. ۸۱ درصد از آمریکایی‌ها، عدم قطعیتِ جهانی را به‌عنوان یکی از منابع اصلی استرسِ خود اعلام و حدودا دو سوم از آن‌ها عنوان کرده‌اند که «طبیعتِ همواره در حالِ تغییر و پاندمی کرونا» امکانِ برنامه‌ریزی را غیرممکن می‌سازد.

استرس ناشی از عدم قطعیت
استرس ناشی از عدم قطعیت

 

هیچ‌کس نمی‌تواند از اتفاقاتِ غیرمترقبه اجتناب کند. اما این گام‌های ساده می‌توانند به شما کمک کنند تا بهتر از قبل با عدم قطعیت‌های زندگی روبرو شوید:

با خودتان مهربان باشید

برخی از افراد، در برخورد با عدم قطعیت‌، بهتر از دیگران عمل می‌کنند؛ بنابراین اگر تحمل شما در قبالِ وقایعِ غیرقابل‌پیش‌بینی، کمتر از دیگران است، خودتان را سرزنش نکنید. همواره به خود گوشزد کنید که حل و فصل کردنِ یک موقعیت استرس‌زا ممکن است به زمان نیاز داشته باشد و ضروری است که در این مسیر نسبت به عملکرد خود، شکیبا باشید.

به موفقیت‌های پیشین فکر کنید

این احتمال وجود دارد که بر رویدادهای استرس‌زا در گذشته، فائق آمده و از شرِ آن‌ها نجات پیدا کرده باشید! به خودتان اعتبار ببخشید. به کارهای مفیدی که در طولِ آن رویدادها به انجام رسانده‌اید و کارهایی که ممکن است تمایل داشته باشید این بار به گونه‌ای دیگر انجام دهید، فکر کنید.

بیشتر بخوانید:  خشم خودشیفتگی چیست؟

مهارت‌های جدید را گسترش دهید

وقتی زندگی نسبتا آرام است، سعی کنید چیزهایی را خارج از شرایط راحتِ خود امتحان کنید. از ایستادگی در برابر یک رییسِ بهانه‌گیر گرفته تا امتحان کردنِ یک ورزش جدید.

ریسک کردن به شما کمک می‌کند تا اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های خود را توسعه دهید؛ چیزی که به هنگامِ انحرافِ زندگی از مسیر خود، بسیار مفید خواهد‌ بود.

قرار گرفتن در معرض اخبار را محدود کنید

وقتی در مورد چیزی استرس داریم، روی برگرداندن از آن، امری دشوار است. اما باید بدانید که بررسیِ وسواس‌گونه‌ی اخبار، تنها شما را مضطرب می‌سازد. سعی کنید حضورِ خود را در شبکه‌های اجتماعی محدود کنید و از اخبار در زمان‌های آسیب‌پذیرِ روز، به‌خصوص قبل از خواب، اجتناب کنید.

استرس ناشی از عدم قطعیت
استرس ناشی از عدم قطعیت

از تمرکز کردن بر چیزهایی که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، پرهیز کنید

هنگامی که عدم قطعیت رخ می‌دهد، بسیاری از افراد، به‌سرعت، بدترین سناریوها را تصور می‌کنند. عادت نشخوارِ ذهنی یا تفکر عمیق را در قبالِ رویدادهای منفی، از خود دور کنید.

توصیه‌های خود را بپذیرید

از خود بپرسید: اگر دوستی با این حجم از نگرانی، نزد من می‌آمد، به او چه می‌گفتم؟ تصور وضعیتِ خود از بیرون، غالبا می‌تواند به شما، طرح و دیدگاهی‌ جدید‌ ارائه دهد.

در مراقبت از خود، مشارکت داشته باشید

اجازه ندهید استرس، روال سالم زندگی شما را منحرف سازد. سعی کنید خوب غذا بخورید، ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید. بسیاری از افراد در طول تمریناتی مانند یوگا و مدیتیشن، از شرِ استرس رها می‌شوند.

از کسانی که به آنها اعتماد دارید، کمک بگیرید

بخش عمده‌ای از افراد، زمانی که استرس یا نگرانی دارند، خود را منزوی می‌کنند. اما در این رابطه، حمایت اجتماعی، بسیار مهم است؛ بنابراین از خانواده و دوستان، درخواست کمک کنید.

بیشتر بخوانید:  «دوران کرونا» ممکن است شخصیت شما را تغییر داده باشد

آنچه را که می‌توانید، کنترل کنید

روی چیزهایی تمرکز کنید که تحت کنترل شما هستند؛ حتی اگر امور ساده‌ای مانند برنامه‌ریزی برای یک وعده‌ی غذاییِ هفتگی یا آماده کردن لباس‌هایتان- یک شب قبل از یک رویداد پُراسترس- باشد. روش‌هایی را ایجاد کنید تا به روزها و هفته‌هایتان، ساختاری اطمینان‌بخش ارائه کند.

درخواستِ کمک کنید

اگر در مدیریت استرس و کنار آمدن با عدم قطعیتِ خودتان- به تنهایی- مشکل دارید، از دیگران کمک بخواهید. روان‌شناسان، متخصصِ کمک به افراد در ایجاد راه‌های سالم برای مقابله با استرس هستند.

منبع مقاله

https://www.apa.org/topics/stress/uncertainty

مترجم: مجید صادق‌حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02122476041