چطور با اضطراب کودک در اجتماع مقابله کنیم ؟

اضطراب کودک در اجتماع

چطور با اضطراب کودک در اجتماع مقابله کنیم ؟

اینکه چطور با اضطاب کودک در اجتماع مقابله کنیم ، دشوار است و بسیار فراتر از احساس خجالتی بودن در کنار افراد جدید است. بچه‌ها معمولاً در مورد نحوه درک یا قضاوت همسالان خود احساس ناامنی می‌کنند و از زمانی که در موقعیت‌های ناراحت‌کننده‌ای قرار بگیرند که این ناامنی‌ها به نمایش گذاشته شوند، احساس ترس می کنند. با این حال، گزینه های درمانی و دارویی برای کمک به کودکان برای مقابله و مدیریت علائم اضطراب اجتماعی وجود دارد.

اضطراب کودک در اجتماع چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی وضعیتی است که در آن اضطراب دوران کودکی در موقعیت‌های اجتماعی خاص افزایش پیدا می کند. که این موضوع می تواند بر روابط کودک با دیگران تأثیر منفی داشته باشد، زیرا آن ها با نگرانی در مورد دوست یابی، ملاقات با افراد جدید و قرار گرفتن در محیط های اجتماعی جدید دست و پنجه نرم می کنند. این کودکان بیشتر احساس خجالت می کنند، بر نحوه قضاوت دیگران تمرکز می کنند و ترس از طرد شدن را در آن ها افزایش می دهند. این تجربیات با کمرویی معمولی متفاوت است، زیرا ممکن است توسط کودک درونی شود.

علائم شایع اضطراب کودک در اجتماع عبارتند از:

  • خودآگاهی ناکارآمد در موقعیت های اجتماعی
  • رفتارهای اجتنابی
  • احساس ناراحتی و درماندگی
  • تعریق بیش از حد، مشکلات معده، یا قرمز شدن صورت
  • احساس دلبستگی ناایمن به مراقبین
  • ایزوله سازی شخصی

علل احتمالی اختلال اضطراب کودک در اجتماع

دلایل زیادی برای ابتلای کودک به اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد. این رفتارها تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله ژنتیک، محیط و غیره قرار دارند. اختلال اضطراب اجتماعی به دنبال رویدادهای مهم زندگی یا نقاط عطف رشد کودک ایجاد می شود. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که تجربه علائم اضطراب اجتماعی نشان دهنده یک اختلال نیست، زیرا اضطراب اجتماعی ممکن است گاهی در زمان استرس یا ناراحتی برای کودکان ظاهر شود.

اضطراب کودک در اجتماع

اضطراب کودک در اجتماع ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

فاکتورهای محیطی

کودکان چیزهای زیادی از محیط خود می آموزند و جذب می کنند. آنها معمولاً از سنین بسیار پایین از طریق مشاهده همه چیز را می ­آموزند. بنابراین، اعتقاد بر این است که سبک های فرزندپروری ممکن است خطر اضطراب اجتماعی دوران کودکی را افزایش دهد. برای مثال، والدینی که رویکردی اقتدارگرایانه را انتخاب می‌کنند، که بر انتظارات والدین از رفتار کودکان تمرکز دارد، می‌تواند تا حد زیادی بر عزت نفس کودک تأثیر بگذارد. در مقابل والدینی که رفتار منفی یا پرخاشگری از خود نشان می‌دهند می‌توانند منجر به پذیرش حقایق و الگوهای رفتاری نادرست در آن­ها شوند. علاوه بر این، فشار همسالان می‌تواند کودکان را تشویق کند تا در کارهایی که به آن تمایلی ندارند، شرکت کنند. به همین دلیل، یادگیری راهبردهای اجتنابی برای کودک آسان تر از این است که به سادگی از درگیری امتناع کند. این موضوع به نوبه خود، می­تواند به اضطراب اجتماعی تبدیل شود. قلدری می تواند مضر باشد، زیرا کودکان ممکن است به دلیل تجربیات منفی مرتبط با این محیط ها از رفتن به مدرسه یا شرکت در فعالیت هایی که از آن­ها لذت می ­برند اجتناب کنند. ممکن است کودکان در موقعیت های اجتماعی مضطرب شوند، زیرا می­ترسند دوباره مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:  هر جا والدی هست، کودکی هم هست

ژنتیک

بسیاری از مطالعات نشان می­دهد که اضطراب و سایر مسائل مربوط به سلامت روان می­تواند ریشه­ای در ژنتیک داشته باشد و به کودکان منتقل شود. در صورتی که یک کودک دارای یک تشخیص مشابه باشد، احتمال بروز علائم اضطراب یا اضطراب اجتماعی بسیار بیشتر است. بنابراین، برخی از کودکان ممکن است از بدو تولد بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات اضطرابی باشند و خودشان با تقلید از والدین خود این رفتارها را توسعه دهند.

رشد و عملکرد مغز

کودکانی که اغلب احساسات شدید ترس، خشم یا هر احساس دیگری را تجربه می‌کنند، احتمالاً وارد حالت «جنگ یا گریز» می‌شوند. هنگامی که این اتفاق روی می­دهد، مغز آن­ها خود را مجددا برنامه ریزی می­کند تا به روش­های خاصی به موقعیت­های خاص پاسخ دهد. اضطراب اجتماعی ممکن است ناشی از مهارت­های مقابله ای ضعیف یا تنظیم هیجانی باشد. بنابراین، هنگامی که این نوع از فعالیت­های مغز ادامه یابد، اضطراب اجتماعی افزایش پیدا می­کند.

اضطراب کودک در اجتماع

7 نکته برای کمک به کودک مبتلا به اضطراب اجتماعی

راهکارهای زیادی برای حمایت والدین از فرزندشان با اضطراب اجتماعی وجود دارد. انجام این کار هم در خانه و هم در مدرسه با همکاری معلم یا مشاور مدرسه می تواند مفید باشد. مهم است که این رویکرد تیمی باشد و اطمینان حاصل کنید که فرزند شما از همه بزرگسالان مورد اعتماد زندگی خود حمایت یکسانی دریافت می­کند. در زیر شش نکته برای کمک به کودک مبتلا به اضطراب اجتماعی آورده شده است:

مهارت­های مقابله سالم را آموزش دهید

آموزش مکانیسم­های مقابله ای سالم به کودک هنگام برخورد با اضطراب اجتماعی موثر است. بسیار مهم است که کودکان بدانند و بتوانند به ابزارهایی دسترسی داشته باشند که به آن­ها در تکنیک‌های خودآرام‌بخشی کمک کند، و همچنین والدین این رفتارها را در خانه الگوبرداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  چگونه از قبل بدانیم که ممکن است به زوال عقل مبتلا شویم؟ 

عزت نفس را در آن­ها پرورش دهید

والدین باید به طور مداوم بر ایجاد عزت نفس در کودک تمرکز کنند، به ویژه برای کودکی که دارای اضطراب اجتماعی است. سعی کنید فرزندتان را تشویق کنید تا نظرات و احساسات خود را به اشتراک بگذارد، به او اطمینان و احساس ارزشمندی بدهید و بر ایجاد یک دلبستگی ایمن با فرزندتان تمرین کنید. سایر اعضای خانواده و بزرگسالان مورد اعتماد نیز می­توانند در این امر از شما حمایت کنند. کودکانی که عزت نفس بالاتری دارند، ممکن است به احتمال بیشتری از تجربیات منفی در مدرسه و سایر کودکان بازگردند.

گردش­ها و تفریحات  اجتماعی را تشویق کنید

کمک به فرزندتان با اضطراب برای ماندن در اجتماعات و موقعیت‌های اجتماعی مهم است، زیرا این تجربیات فرصت‌های یادگیری جدیدی را به او می‌دهد. با اجتناب نکردن از موقعیت های ناراحت کننده، کودک شما می­تواند ابزارهای جدیدی را برای مدیریت اضطراب خود شناسایی کند. درگیر کردن فرزندتان در ورزش­های گروهی یا فعالیت­های گروهی می­تواند راهی عالی برای هیجان زده نگه داشتن او در مورد چیزی و کاهش علائم اضطراب در او باشد. اگر آن­ها درگیر فعالیتی باشند که به آن علاقه دارند و باعث شادی آن­ها می­شود، در موقعیت­های اجتماعی خاصی احساس امنیت بیشتریرا تجربه خواهند کرد.

الگوی خودگویی مثبت

کودکان با مشاهده یاد می­گیرند. اگر ما به‌عنوان والدین خود اضطراب زیادی از خود نشان می‌دهیم، مطمئناً می‌تواند به کودکان پیام اشتباهی درباره نحوه رفتارشان بدهد. مهم این است که از خود مراقبت کنیم و مطمئن شویم که خودگویی سالم را تمرین می­کنیم تا کودکان بتوانند یاد بگیرند که چگونه در زندگی روزمره و موقعیت­های مختلف این کار را خودشان انجام دهند.

ذهن آگاهی را آموزش دهید

تمرکز حواس یا ذهن­آگاهی برای بزرگسالان مفید است، اما نشان دادن نحوه رفتار آگاهانه به کودکان می­تواند به آنها کمک کند تا راه­های جدیدی را برای آرام کردن خود در زمانی که تحت فشار هستند بیاموزند. این یک راه عالی برای کاهش احساس اضطراب و افکار تنش­زا است.

تسهيل بازسازي شناختي

این برای کودکانی که درگیر تفکر فاجعه آمیز هستند مفید است. چارچوب‌بندی مجدد شناختی، کودکان را تشویق می‌کند تا به همان موقعیت از دریچه مثبت نگاه کنند. از آنجایی که اضطراب اغلب ریشه در ذهنیت‌های «بدترین سناریو» دارد و نه واقعیت، چارچوب‌بندی مجدد شناختی به کودکان کمک می‌کند یاد بگیرند که همه افکارشان دقیق نیستند.

بیشتر بخوانید:  آیا خشونت خانگی می‌تواند به استرسِ پس از حادثه (PTSD) منجر شود؟

چه زمانی برای کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی به دنبال کمک تخصصی باشیم؟

اگر متوجه شدید که درمان‌ها یا تکنیک­های خانگی شما علائم کودکتان را بهبود نمی‌بخشند، ضروریست که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. در حالی که اضطراب اجتماعی قابل درمان نیست، اما کنترل آن کاملاً امکان پذیر است تا در سنین بالاتر مانعی برای فرزند شما نشود. کودکانی که والدینشان درگیر درمان آنها هستند و از حمایت کافی برخوردارند، بهتر می­توانند با اضطراب اجتماعی کنار بیایند و با آن سازگار شوند.

گزینه های درمانی برای کودک مبتلا به اضطراب اجتماعی عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری (CBT): CBT برای کودکان به کودکان کمک می­کند تا راه هایی را برای برنامه ریزی مجدد افکار و اعمال خود بیاموزند تا بتوانند احساسات خود را کنترل کنند.

خانواده درمانی: خانواده درمانی رویکردی است که کل اعضای خانواده را در بر می­گیرد و بر این تمرکز دارد که چگونه حمایت­های خانوادگی ممکن است به اضطراب اجتماعی کودک کمک کند. این تضمین می­کند که همه اعضای خانواده با تأکید بر درک تأثیر والدین بر فرزندان، حق اظهار نظر برابر دارند.

درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT): MBCT به کودکان کمک می­کند تا احساس راحتی و کنترل بیشتری داشته باشند، زیرا به آ­نها آموزش داده می­شود که یک قدم از موقعیت خود به طور ذهنی عقب بروند.

بازی درمانی: بازی درمانی به کودکان این توانایی را می­دهد که از طریق بازی بر روی احساسات سخت کار کنند و در نتیجه این احساسات را با تجربیات مثبت مرتبط کنند.

گروه درمانی: گروه درمانی راهی عالی برای کودکان برای یادگیری مهارت های اجتماعی و تمرین برقراری ارتباط با کودکان دیگر است.

داروها

داروهای SAD ممکن است برای برخی از کودکان توصیه شود، و SSRI ها رایج ترین نوع تجویز شده برای درمان اضطراب اجتماعی هستند.

سخن آخر

اگر احساس می­کنید فرزند شما یا کودکی که دوستش دارید با اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم می­کند، گزینه های حمایتی زیادی برای کمک به آن کودک وجود دارد از این رو راهکارهایی برای مدیریت این موضوع پیدا کنید. امیدت را از دست نده! کار با یک درمانگر یک راه عالی برای یادگیری چگونگی پیشرفت در مورد درمان اضطراب اجتماعی کودک است. شما با هم می­توانید یک برنامه و استراتژی بسیار کارآمد و مفید برای کمک به فرزندتان ایجاد کنید تا از درون خودش احساس راحتی و امنیت بیشتری کند.

 

تهیه و تنظیم گروه تحریریه مرکز روانشناسی نیک آرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02122476041