افزایش اعتیاد به اینترنت در طی دوران همه گیری کووید

اعتیاد به اینترنت

افزایش اعتیاد به اینترنت در طی دوران همه گیری کووید

همه گیری کووید19 سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داد. اقدامات پیشگیرانه مختلفی برای به حداقل رساندن شیوع آن انجام شد. برای جلوگیری از تجمع های انسانی، برنامه قرنطینه و تعطیلی در نقاط مختلف جهان اجرا شد. فاصله  فیزیکی و کار از منزل برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری توصیه شد. استفاده از شبکه مجازی و اینترنت جایگزین هدایت شده ی کارهای روزانه در مکان های مختلف شد. محدودیت های سفر و سایر فعالیت های اجتماعی که در طول همه گیری ایجاد شد، استفاده از اینترنت را افزایش داد. کامپیوتر ها و گوشی های هوشمند، وسیله ای برای کار و مطالعه و همچنین گذراندن اوقات فراغت در دوره قرنطینه  شدند. گرچه استفاده از شبکه های اجتماعی، نگرانی ها (استرس) و اضطراب درباره کویید را کاهش داده است. اما، در موارد مشکوک یا تایید شده کویید در انزوا و قرنطینه خانگی، از آنجایی که اینترنت، ساده ترین وسیله برای گذراندن زمان و در هر مکانی قابل دسترس است، وقت بسیار بیشتری آنلاین بودند که باعث اعتیاد به اینترنت شده است. استفاده از اینترنت هم مزایا و هم معایبی دارد. استفاده بیش از حد اینترنت اثرات منفی بر سلامت ایشان دارد و صرف زمان زیاد در اینترنت می تواند فرد را به آن معتاد کند. گرچه هیچ روشی برای اندازه گیری استفاده ضروری و غیرضروری اینترنت وجود ندارد. اعتیاد به آن برای ذهن های دارای بهره وری (مولد) یک فقدان بزرک برای جامعه و ملت خواهد بود. مطالعات مختلف در سرتاسر جهان، افزایش اعتیاد به اینترنت در طی دوران همه گیری کووید ، را گزارش کردند.

در یک مطالعه در بنگلادش، عوامل خطر برای اعتیاد به اینترنت عبارت بودند از اعتیاد به گوشی های هوشمند، اعتیاد به فیس بوک، افسردگی و اضطراب. مطالعه ای در چین نشان داد که شیوع وابستگی به اینترنت در طول همه گیری تا 23 درصد افزایش یافته است. مطالعه ای دراندونزی نشان داد که میزان شیوع اعتیاد به اینترنت 4/14 درصد و مدت زمان آنلاین بودن برای بزرگسالان 52 درصد افزایش یافته است. در مطالعه ی دیگری در چین بر اساس تست اعتیاد به اینترنت (Internet Addiction Test (IAT))، یک افزایش 7/36 درصدی در اعتیاد به اینترنت دیده شد که از این میزان 8/2 درصد افراد اعتیاد شدید دارند. 4/71 درصد شهروندان آلمانی در طول پاندمی از اینترنت بیشتری استفاده کردند. مردان بیش از زنان درگیر بودند. مردان زمان بیشتری را صرف بازی و پلتفرم های اروتیک کردند در حالی که زنان بیشتر درگیر شبکه های اجتماعی ، اطلاعات، تحقیق و دیدن فیلم بودند.

بیشتر بخوانید:  چرا برخی افراد به درمانگر خود دروغ می‌گویند؟

اعتیاد به اینترنت اثرات مختلفی بر سلامت انسان دارد. این اعتیاد می تواند منجر به اضطراب، اعتماد به نفس پایین، تکانش گری (impulsivity)، اختلال خلقی(mood disorder)، بی خوابی، افسردگی و خودکشی میشود. مطالعه ای در شمال هندوستان، شیوع 13/12 درصد ی بی خوابی در کسانی که از اینترنت استفاده میکنند، و زنان بیشتر از مردان بی خواب بودند. در مطالعه ای در ایتالیا نشان داد که، مردم زمان زیادی را برای قمار آنلاین، پورنوگرافی و خرید در قرنطینه سپری کردند. 6/21 درصد از شهروندان درگیر پورنوگرافی، 6/0 درصد درگیر قمار آنلاین و 1/70 درصد افراد درگیر خرید آنلاین بودند. مطالعه دیگری درباره استفاده مشکل ساز از اینترنت، اختلال خواب  و رضایت از زندگی در طول پاندمی کووید نشان داد که اینترنت با اختلال خواب، ارتباط مستقیم و با رضایت از زندگی ارتباط معکوس دارند. در مطالعه دیگری از هند، 2/67 درصد شهروندان، افزایش در استفاده از اینترنت نسبت به قبل از پاندمی را گزارش کردند. برای تسکین پریشانی روانی، از مواد روانگردان، رفتار هایی مانند گذراندن زمان زیاد در شبکه های اجتماعی، بازی ویدئویی، گشت و گذار اینترنتی و موارد جنسی برای فرار از واقعیت استفاده می کنند. اعتیاد به اینترنت در بین مردان نسبت به زنان بیشتر است. درواقع ریسک اعتیاد به اینترنت در مردان سه برابر زنان است. همچنین اعتیاد به اینترنت در هند با اندازه خانواده (تعداد اعضای خانواده) هم مرتبط می باشد. ریسک اعتیاد به اینترنت در خانواده های هسته ای از خانواده های مشارکتی، سه برابر بیشتر است. همچنینی مشخص شد ریسک اعتیاد به اینترنت در افراد مجرد 4 برابر افراد متاهل است. خطر اعتیاد به اینترنت در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی مشاهده شد.

بیشتر بخوانید:  برای سالم ماندن، به حداقل چند ساعت خواب نیاز داریم؟

اختلالات مرتبط با اعتیاد به اینترنت و بازی های اینترنتی مشابه اختلال اعتیاد به مواد است. در مطالعات با EEG میتوان، تغییرات نوروفیزیولوژیک در بین معتادان به اینترنت را سنجید. در این مطالعات کاهش امواج بتا (beta) و افزایش امواج تتا (theta) را در بین معتادان به اینترنت دیده شد. افزایشی در امواج تتا و کاهش در امواج الفا (alpha) در اختلال بازی های اینترنتی و افسردگی، وجود دارد.

ساختن برنامه روزمره برای خواب، عذا خوردن، نوشیدن مایعات کافی و رعایت بهداشت فردی برای سلامت فیزیکی و همچنین رفاه روانی (psychological well-being) ضروری است. داشتن برنامه  برای استفاده کاری یا تحصیلی از اینترنت، استفاده از سایر رسانه های  اجتماعی بجای گذراندن اوقات فراغت در اینترنت و شرکت در فعالیت های ورزشی (فیزیکی- فعالیت بدنی) در حالیکه همچنان در انزوا و قرنطینه خانگی هستید، برای کاهش استرس و نگرانی کمک بزرگی است. فعالیت بدنی عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کرده همچنین با کاهش سطح هورمون استرس و افزایش تولید اندورفین خلق و خو را بهبود میدهد (روح رو تازه می کند). خواندن، نوشتن، موزیک گوش کردن از سایر روش های کاهش استرس و اعتیاد به اینترنت است. گذراندن زمان با کیفیت با خانواده همراه با مکالمات هدف دار، بازی یا ورزش، انجام کار های خونه، احساس تنهایی  و نیاز به اینترنت را کاهش می دهد.

درمان شناختی و رفتاری، خانواده درمانی، حمایت اجتماعی و درمان تقویت انگیزه از مداخلات روان درمانی برای اعتیاد به اینترنت است. نظارت و تنظیم رفتار کودکان بسیار حیاتی بوده و یکی از بهترین کارها، وضع قوانین با مشارکت انها است. بعلاوه پدر و مادر الگو فرزندانشان هستند. بنابراین تنظیم رفتارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات (به عنوان مثال استفاده از شبکه های اجتماعی، گشت و گذار های بی هدف در اینترنت)، ممکن است به فرزندان برای استفاده کنترل شده از اینترنت کمک کنند. همچنین والدین را تشویق میکند تا به طور فعالی در رفتار های فناوری اطلاعات و ارتباطات فرزندان (مثلا، انجام بازی های ویدئویی با آنها) مشارکت کنند. چنین مشارکتی به والدین کمک میکند تا استفاده فرزندان را تنظیم کنند (به عنوان مثال با دانستن ویژگی های بازی های ویدئویی مختلف) و فعالیت های آنلاین مناسب را افزایش و استفاده از سایر بازی ها را کاهش میدهد. استفاده از اپلیکییشن هایی که میزان زمان صرف شده در اینترنت را اطلاع میدهند به خود تنظیمی و کنترل استفاده از اینترنت کمک کند. استفاده از فناوری آنالوگ مانند ساعت مچی، ساعت زنگ دار و …، همچنین کاهش مشاهده اعلان ها در گوشی هوشمند در حین جستحوی زمان، از استفاده بیش از حد اینترنت جلوگیری میکند. برقراری ارتباط با دوستان و خانواده از طریق تلفن نیز استرس تنهایی و استفاده از اینترنت را در قرنطینه  کاهش میدهد. بجز این موارد، گذراندن وقت با یوگا و مدیتیشن به رهایی ازاعتیاد کمک میکند. بررسی مداوم رسانه های اجتماعی یا تماشای اخبار پاندمی ممکن است به سلامت روان آسیب برساند.

بیشتر بخوانید:  چرا تراپی؟ رایج‌ترین دلایل برای مراجعه به یک تراپیست

اینترنت اگر با دقت استفاده نشود می تواند مفید یا مضر باشد. با اینترنت، ارتباط در سرتا سر جهان را سریع تر و راحت تر شده است. دنیا به دهکده جهانی تبدیل شد. در طی قرنطینه و تعطیلی ها بعلت کووید، کار از منزل و مطالعه انلاین با استفاده از اینترنت امکان پذیر شده است. اما گذراندن زمان زیاد برای بازی ها و گشت و گذار های اینترنتی مانند پورنوگرافی میتواند مضر باشد. اگر دانش آموزان و کودکان معتاد شوند، ضرر بسیار بزرگی به کشور وارد میشود. دانش آموزان حین استفاده از اینترنت باید تحت نظر باشند. برای جلوگیری از وابستگی به اینترنت، باید زمان مشخصی برای استفاده از اینترنت مشخص شود. گوشی های هوشمند و تبلت ها نباید به رختخواب برده شوند. و برای جلوگیری از اعتیاد به اینترنت میتوان زمان خاصی را برای استفاده از گوشی هوشمند اختصاص داد. سرگرمی های جایگزین، یوگا، مدیتیشن و موزیک میتواند به رهایی از اعتیاد به اینترنت کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02122476041