8 ماده‌ی غذایی که باعث ایجاد اضطراب و افسردگی می‌شوند

اثرات موادغذایی فرآوری‌شده بر سلامت روان

نحوه‌ی محدود کردن یا چشم‌پوشی از مصرفِ محصولاتی که می‌توانند خلق‌و‌خوی ما را به خطر بیندازند

هنگامی که محققان، به بررسی اثرات موادغذایی فرآوری‌شده بر سلامت روان پرداختند، متوجه شدند که غذاهای فوقِ ‌فرآوری‌شده (UPF)  مجرمان درجه یک محسوب می‌شوند. این نوع غذاها، محصولات از‌ پیش‌ آماده و تجاری محسوب می‌شوند که حاویِ مواد غذایی اندک یا فاقد مواد غذایی سالم و مواد مغذیِ ضروری هستند؛ محصولاتی که غالبا حاوی افزودنی‌هایی مانند طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌ها و سایر موادی هستند که در نهایت، غذا را برای مصرف‌کنندگان جذاب ‌می‌سازند. به عبارت دیگر، آن‌ها ابدا به منابع غذاییِ اصلی که از آن‌ها ساخته شد‌ه‌اند، شباهتی ندارند.

نکات کلیدی متن

  • مصرف برخی از غذاها، احتمالا بر سطحِ اضطراب و افسردگی شما اثر می‌گذارد.
  • غذاهای تجاری و فرآوری‌شده‌ می‌توانند بر سلامتِ روان شما، اثراتی منفی داشته باشند.
  • غذاهای ناسالمِ متداول، مجرمانِ درجه یک محسوب می‌شوند! این مواد غذایی با وجود قند یا چربی‌های ناسالمِ فراوان، عملا فاقد ارزش غذایی هستند.
اثرات موادغذایی فرآوری‌شده بر سلامت روان
اثرات موادغذایی فرآوری‌شده بر سلامت روان

محصولات فوقِ فرآوری‌شده، عمدتا سریع و آسان آماده می‌شوند و بلافاصله پس از خارج ساختنِ آن‌ها از ظروف بسته‌بندی، آماده‌ی مصرف می‌شوند. این محصولات، غالبا ارزان‌تر از غذاهای کامل هستند؛ به‌خصوص زمانی که به صورت فله‌ای یا با برچسبِ خصوصی، در دسترس باشند. این در پاسخ به این سوال کمک می‌کند که چرا بیش از هفتاد درصد از غذاهای بسته‌بندی‌ و فروخته‌شده در ایالات متحده، از نوع فوقِ فرآوری‌شده هستند و این محصولات غذایی، حدودا شصت درصد از کل کالریِ مصرفی در این کشور را تشکیل می‌دهند.

پس از بررسیِ سوابق غذاییِ بیش از ده هزار مرد و زنِ هجده‌ساله و مسن‌تر، محققان توانستند هشت مادۀ غذایی فوقِ فرآوری‌شده را با بیشترین نرخِ مصرف، شناسایی کنند:

  • نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر
  • فرآورده‌های گوشتیِ بازآمیخته
  • تنقلات بسته‌بندی‌شده
  • چیپس
  • غلات صبحانه
  • بیسکویت‌ها
  • کیک
  • نان
بیشتر بخوانید:  دوپامین و ارتباط آن با سلامت روان

همچنین، محققان به قصدِ اندازه‌گیری سه نشانه‌ی سلامت روان، اطلاعاتی را از شرکت‌کنندگان دریافت کردند. این سه نشانه، شاملِ افسردگی خفیفِ عمومی، تعداد روزهای مضطرب بودن و تعداد روزهای ناسالمِ روانی بود. محققان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که- بر اساسِ گزارش‌ها- بیشترین میزان محصولات فوقِ فرآوری‌شده را مصرف کرده‌‌اند، هر سه نشانه‌ی فوق در آن‌ها، به میزان قابل‌توجهی بیشتر از دیگر افراد بوده است.

اثرات موادغذایی فرآوری‌شده بر سلامت روان
اثرات موادغذایی فرآوری‌شده بر سلامت روان

تحقیقات پیشین، نشان داده است که افزودنی‌های غذاییِ مورد ‌استفاده در محصولات فوقِ فرآوری‌شده، مانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی و امولسیفایرها، با ایجاد تغییرات در متابولیسم و مغز و همچنین با افزایش التهاب عمومیِ بدن، در ارتباط هستند. مطالعات دیگر نشان داده است افرادی که با مصرف زیادِ قند، همزمان مواد مغذیِ ضروری را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی سالم‌تری دارند، به طور قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب هستند. غذاهای دریایی، سبزیجات، روغن زیتون، حبوبات و آجیل، از جمله غذاهای طبیعی و سرشار از مواد مغذی به حساب می‌آیند که به میزانِ کمتری فرآوری شده‌اند.

منبع مقاله

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/cravings/202208/8-foods-contribute-anxiety-and-depression

مترجم: مجید صادق‌حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02122476041