آب، حیاتِ وحش و گل‌وگیاه، برای سلامتی فوق‌العاده هستند

طبیعت و سلامت روان

ترکیبِ رنگ‌های سبز و آبی، برای سلامتیِ شما مفید است

پژوهش‌های فراوانی وجود دارند که نشان می‌دهند فضاهای سبز (مانند پارک‌ها و جنگل‌ها) و فضاهای آبی (مانند اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها) تا چه میزان برای سلامت روان ما مفید هستند، اما به‌تازگی، مطالعه‌ای نشان داده است که ترکیبِ این دو فضا (طبیعت و دریا) ، می‌تواند به‌طرز شگفت‌انگیزی، به ما احساس شادی ببخشد. از طرفی افزودنِ جانوران به این ترکیب، احساس بهتری را برای ما به ارمغان می‌آورد.

نکات کلیدی متن

  • طبیعت، به معنای واقعیِ کلمه، برای سلامت روان و بهزیستیِ شما مفید است.
  • شما می‌توانید در محیط‌های شهری نیز به فضاهای سبز و آبی دسترسی داشته باشید.
  • یک «نسخه‌ی سبز»، به متخصصانِ خدمات درمانی اجازه می‌دهد تا از سلامت جسمی و روانیِ شما حمایت کنند.

تحقیقی که در دانشگاه کینگزِ لندن انجام شد، نشان داد که پیاده‌روی در امتدادِ گذرگاه آبی یا ساحلِ رودخانه، تاثیر مثبت و قابل‌توجهی بر میزان اضطراب و استرس دارد و در نهایت، خلق‌و‌خو و بهزیستیِ افراد را بهبود می‌بخشد.

این تحقیق، حدودا ۳۰۰ نفر را مورد مطالعه قرار داده بود که ۸۷ نفر از آن‌ها با یک بیماری روانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند. این مطالعه همچنین ۸۰۰۰ سنجش را با استفاده از «Urban Mind» یک اپلیکیشن موجود در گوشی‌های هوشمند) که تاثیر جنبه‌های مختلفِ محیطی را ارزیابی می‌کند، مورد بررسی قرار داد.

طبیعت و سلامت روان
طبیعت و سلامت روان

 

پروفسور آندریا مِچِلی– استاد دانشگاه کینگز لندن- می‌گوید: «کانال‌ها و رودخانه‌ها، نه‌ تنها حاوی آب هستند، بلکه درختان و گیاهان فراوانی را در خود جای داده‌اند و تواناییِ بالای آن‌ها برای بهبود سلامت ذهنی، ممکن است به دلیل مزایای متعددِ فضاهایی باشد که به رنگِ سبز و آبی هستند.

بیشتر بخوانید:  راهبردهای فرزندپروری برای برخورد با سرکشی در نوجوانان

این مطالعه حاکی از آن است که تنها آب و فضای سبز نیستند که خلق‌و‌‌خوی ما را بهبود می بخشند، بلکه مواجهه‌ی ما با پرندگان و حیواناتِ در طولِ مسیر نیز بسیار کارساز خواهد بود. مچلی می‌گوید: ما به‌واسطه‌ی تحقیقات‌‌ خود، به این نتیجه رسیده‌ایم که ارتباطِ مثبتی بین «رویارویی با حیات وحش» و «سلامتِ روان» وجود دارد.

فضاهای سبز و آبی به واسطه‌ی اینکه روحیه‌ی ما را افزایش می‌دهند، بار دیگر، ارتباط ما را با طبیعت برقرار می‌کنند. از منظرِ سیر تکاملیِ انسان، ما بیش از دویست هزار سال تجربه‌ی مواجهه با طبیعت را داشته‌ایم. این در حالی است که زندگی شهری، یک زندگی مدرن است. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین شهرهای ما، تنها حدود شش هزار سال قدمت دارند و بر اساس آمار و ارقامِ بخش جمعیتِ سازمان ملل متحد، تنها در یک دهه اخیر است که ما به گونه‌هایی غالبا شهری تبدیل شده‌ایم که همچنان با محیط خویش، سازگاری پیدا نکرده‌ایم. حتی اصطلاحی تحت عنوان «بیوفیلیا» در راستای عشق و علاقه ما به طبیعت وجود دارد. «بیوفیلیا» مفهومی است که ادعا می‌کند انسان، از نظر ژنتیكی دارای عناصر طبیعی و جاذبه‌های تعیین‌شده از منظرِ خاص است كه انسان را به پیوستگی با سایر موجودات زنده متمایل می‌سازد. همچنین این فرضیه حاکی از آن است که برقراریِ ارتباط با طبیعت، نقشی اساسی در فرآیند‌های شناختی، اجتماعی و عاطفی انسان دارد.

ادوارد ویلسون- زیست شناس- این عبارت و فرضیه‌ی همراه با آن را در سال ۱۹۸۴ ارائه کرد. او معتقد بود محیطی که انسان‌های اولیه در آن تکامل یافته‌اند، مغز ما را به‌نحوی شکل داده است تا به نشانه‌هایی که بقای ما را ارتقا می‌بخشند، واکنشی مثبت نشان بدهیم؛ نشانه‌هایی همانند جنگل‌ها، دریاچه ها، دشت‌ها و غیره.

بیشتر بخوانید:  چگونه می‌توانیم یک درمانگر خوب پیدا کنیم؟

مطالعات نشان می‌دهد که حضور در طبیعت، نه تنها اثراتی مثبت بر افسردگی، اضطراب و دیگر اختلالات خلقی دارد، بلکه باعث بهبود خواب، کاهش استرس و افزایش شادی می‌شود. افرادی که در نزدیکی ساحل زندگی می‌کنند، نسبت دیگران، رضایت بیشتری از زندگی دارند و از سطح سلامت بالاتری برخوردار هستند.

یکی دیگر از مزایای زیستن در جوارِ طبیعت یا تلاش برای تعاملِ منظم با آن، بهبودِ سلامت جسمانی شماست.

فواید فضاهای سبز و آبی به قدری قابل‌توجه هستند که روان‌پزشکان، پزشکان و سایر متخصصانِ خدماتِ درمانی به «نسخه‌ی سبز»، به‌عنوان راهی برای رفع بیماری‌های ما می‌نگرند. نسخه‌ی سبز(GRX)، توصیه‌ی کتبیِ یک متخصص به بیمار برای داشتنِ فعالیت بدنی- به‌عنوان بخشی از مدیریت سلامت بیمار- است. «نسخه‌ی سبز» می‌تواند شامل ماهیگیری، باغبانی، پیاده‌روی در پارک یا جنگل‌ و بازدید از ساحل و غیره باشد که شامل محدودیت نمی‌شود.

طبیعت و سلامت روان
طبیعت و سلامت روان

در موردِ ما شهرنشینان چطور؟

خب! نگران نباشید؛ زیرا همه‌چیز به همان شکلی که به نظر می‌رسد، عینیت نخواهد داشت. تنها در کشورهای انگلستان و ولز، مردم به شبکه‌ای از آبراه‌ها و رودخانه‌ها، با طولی بیش از دو هزار مایل، دسترسی دارند. این شبکه‌ها، مناطق شهری و روستایی را به یکدیگر متصل می‌کنند. به بیانِ دقیق‌تر، حدود نُه میلیون نفر، تنها با فاصله‌ای یک کیلومتری نسبت به ‌آبراه‌ها زندگی می‌کنند.

در انتظار تجویزِ پزشک عمومی نمانید! همین امروز در جستجوی نزدیکترین کانال‌های آب یا کرانه‌ی رودخانه‌ در شهر خود باشید. «سلامت جسمی و روانی شما» به خاطر چنین کاری، از شما سپاسگزار خواهد بود!

منبع مقاله:

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/keeping-even-keel/202209/water-wildlife-and-greenery-are-great-wellness

مترجم: مجید صادق‌حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02122476041