بهبود رضایت جنسی با افزایشِ خودآگاهی

بهبود رضایت جنسی

دلبستگی ناایمن نارضایتی جنسی را به همراه دارد

دلبستگیِ ناایمن که می‌‌تواند به‌ شکلِ اضطرابی و اجتنابی بروز کند فرصت احساس امنیت عاطفی و بهبود رضایت جنسی را در روابط عاشقانه، از بسیاری از افراد سلب می‌‌کند. آن‌ها برای محافظت از خود، فاصله‌ای ایجاد می‌‌کنند که نه‌تنها بر ارتباط عاطفی آن‌ها اثر می‌‌گذارد، بلکه منجر به احساس نارضایتی جنسی هم می‌‌شود. همچنین سبک‌های دلبستگیِ ناایمن می‌‌توانند منجر به مشکلات مختلفی در ارتقای سلامت روان شوند.

نکات کلیدی متن

  • دلبستگیِ ناایمن می‌‌تواند نارضایتی جنسی را به دنبال داشته باشد.
  • نیاز به اطمینان در افرادی که دلبستگیِ اضطرابی دارند، می‌‌تواند رضایت جنسی آن‌ها را از طرق مختلف تضعیف کند.
  • افرادی که دلبستگی اجتنابی دارند، تمایل دارند از رابطه‌ای جنسی که در آن صمیمیت عاطفی وجود دارد، اجتناب کنند.
  • ارتباطِ باز می‌‌تواند به زوجین کمک کند تا از موانعی که سبکِ دلبستگی ایجاد می‌‌کند، عبور کنند.

دلبستگی اضطرابی و رضایت جنسی

افرادی که دلبستگی اضطرابی دارند، دائماً با احساسِ بی‌لیاقتی یا دوست‌داشتنی نبودن دست‌وپنجه نرم می‌‌کنند و این به‌ طرق مختلف روابط جنسی آن‌ها را تضعیف می‌‌کند. نیاز آن‌ها به اطمینانِ خاطر از این‌که دوست‌داشتنی و مهم هستند، می‌‌تواند میزان علاقه‌شان را به جنبه‌های فیزیکی رابطه‌ی صمیمی تحت‌الشعاع قرار دهد. آن‌ها ممکن است به جای این‌که بخواهند برانگیختگیِ ناشی از صمیمیت جنسی را تجربه کنند، از در آغوش گرفتن و نوازش کردن لذت ببرند تا این‌که اضطراب خود را تسکین دهند. اما از طرف دیگر آن‌ها همچنین در پی این موضوع هستند که آیا به‌اندازه‌ی کافی از شریک عاطفی خود رانده می‌‌شوند؟ زیرا آن‌ها از توجه طبیعی و در دسترس بودن لذت نمی‌‌برند و همواره غیرقابل پیش‌بیني بودن رابطه برایشان اهمیت دارد! این تمرکز می‌‌تواند منجر به نارضایتی جنسی و تجربه‌ی اضطراب شود که توانایی آن‌ها را برای فعالیت‌هایشان تضعیف کند و احساس تنهایی و کم‌ارزش بودن آن‌ها را پررنگ‌تر سازد.

بیشتر بخوانید:  اسکیزوفرنی چه علائمی دارد؟

نیاز آن‌ها به پذیرفته شدن و دوست‌داشته شدن می‌‌تواند مانع از قاطعیتِ آن‌ها در مورد تمایلات جنسی خود شود. در نتیجه اجتناب از خواسته‌های خویش و درعین‌حال توجه بیش از حد به خواسته‌های شریک عاطفی‌شان، سبب می‌‌شود اغلب احساس کنند که شریکِ عاطفی‌شان، زندگیِ جنسی آن‌ها را کنترل می‌‌کند. در این نوع دلبستگی، زن‌ها معمولاً وقتی در معرضِ تعارضات قرار می‌‌گیرند علاقه‌ی خود را به شرکت در فعالیت‌های جنسی از دست می‌‌دهند؛ درحالی‌که در مورد مردها چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

بهبود رضایت جنسی
بهبود رضایت جنسی

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌‌دهد مردان همجنسگرا نیز که به دلبستگی اضطرابی دچار هستند، زمانی احساس امنیت می‌کنند که شریک عاطفی‌شان از نظر جنسی رویکرد ملایم‌تری در جهتِ خشنودسازی آن‌ها در رابطه دارد.

اما برخی از افراد، به‌ویژه مردان، که با دلبستگیِ‌ اضطرابی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، ممکن است به صورتِ افراطی بر مسائل جنسی تمرکز کنند، زیرا در آن‌ به‌دنبالِ اطمینان هستند. این می‌‌تواند شامل تمایلِ بیشتر به سکس یا روی آوردن به رفتار جنسیِ نامناسب یا اجباری باشد. این تمرکز می‌‌تواند شرکای ‌جنسی را آزرده سازد و باعث شود آن‌ها از تن دادن به رابطه‌ی جنسی خودداری کنند!

دلبستگی اجتنابی و رضایت جنسی

کسانی که سبکِ دلبستگی اجتنابی دارند، به رفتارهای درون‌رابطه‌ای توجهی ندارند و اساساً به دیگران اعتمادی ندارند که بخواهند از لحاظِ عاطفی در دسترسشان باشند. برخی از مواردی که این امر منجر به تضعیفِ روابط عاشقانه‌ی آن‌ها می‌شود، می‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

آن‌ها ممکن است از نظر عاطفی و جنسی در روابط خود تمایز ایجاد کنند. در واقع درحالی‌که ممکن است از برانگیختگیِ جنسی لذت ببرند، از لمس فیزیکیِ ملایم یا محبت‌آمیز احساس ناراحتی می‌‌کنند، زیرا این نوع لمس احتمالاً مقاومت آن‌ها را کم می‌کند!

بیشتر بخوانید:  آیا واقعا «آنچه شما را نمی‌کُشد، قوی‌‌ترتان می‌سازد؟»

آن‌ها ممکن است با حذف صمیمیتِ عاطفی در یک رابطه‌ی متعهدانه یا فقط با درگیر شدن در روابطِ کوتاه‌مدت، تمایزِ مذکور را ایجادکنند. این حالت همچنین می‌‌تواند با لاف زدن در مورد واقعیت‌ها در قبال فرد باشد تا بتواند برایش احساس امنیت و رضایت درونی به دنبال داشته باشد. در هر یک از این سناریوها، نیازِ آن‌ها به محافظت از خود، باعث می‌‌شود روابط جنسی‌شان رضایت‌بخش نباشد.

از طرف دیگر، برخی از آن‌ها معمولاً از رابطه‌ی جنسی با رویکرد خودارضایی خودداری می‌‌کنند! چون برای آن‌ها، نداشتنِ رابطه‌ی جنسی بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌پذیریِ عاطفی است. این افراد همچنین تمایل دارند از نظر عاطفی از شریک عاطفی خود دور بمانند. جای تعجب نیست که این دوری می‌‌تواند یک مشکل مهم در روابط صمیمانه باشد. درحالی‌که زنان اغلب در مواجهه با روابطِ‌ پُرتعارض، به رابطه‌ی جنسی علاقه‌ی کمتری نشان می‌دهند؛ این در حالی است که تمایل مردان به رابطه‌ی جنسی کمتر تحت‌تاثیرِ مشکلات رابطه قرار می‌‌گیرد. بنابراین، مردانی که شریک زندگیِ اجتنابی دارند، بیشتر از عدمِ رابطه‌ی جنسی مأیوس می‌‌شوند.

بهبود رضایت جنسی
بهبود رضایت جنسی

بهبود رضایت جنسی

دلبستگیِ ناایمن می‌‌تواند هم بر رضایت جنسیِ فردی که دچار ناامنی است و هم بر شریکِ عاطفی‌اش تاثیر بگذارد. اما راه‌هایی برای بهبود رضایت جنسی شما وجود دارد. شما  می‌‌توانید به درون خود بنگرید و تلاش کنید تا به‌طور کلی و البته از نظرجنسی احساس امنیت بیشتری داشته باشید. ممکن است تمرین کنید که در مورد خود، رابطه و کشمکش‌های جنسی خود بیشتردرون‌نگر باشید، که صحبت با یک درمانگر در این حالت برای شما بسیار کمک‌کننده خواهد بود. همچنین منابع خودیاریِ بسیاری وجوددارند که شما را در رسیدگی به  دلبستگیِ ناایمن و مشکلات جنسی‌تان راهنمایی می‌‌کنند.

بیشتر بخوانید:  رضایت زناشویی

علاوه‌ بر این، می‌‌توانید از نظرِ ظاهری روی بهبود موارد کلی در رابطه‌ی خود یا مشخصا مسائل جنسی تمرکز کنید. این شامل صحبت صادقانه با شریک عاطفی‌تان می‌‌‌شود. البته باید توجه داشته باشیم که تمرکز بر روی آسیب‌پذیریِ رابطهکه مرتبط باگفتگوهای عمیق شخصی در مورد مسائل جنسی استمی‌‌‌تواند هر کسی را ناراحت کند، اما میزان این ناراحتی برای افراد دلبسته‌یاضطرابی و اجتنابی بیشتر است. با این حال، بهترین راه برای بهبود رضایت جنسی این است که با شریک عاطفی خود در مورد آن صحبت کنید.

دشواریِ شما هرچه که باشد، اولین قدم برای بهبود رضایت جنسی این است که بپذیرید ناراضی هستید و سپس مشخص کنید که چهچیزی باعث این ناراحتی می‌‌شود. سپس می‌‌توانید برای انتخابِ روشی که رضایت جنسی شما و شریک عاطفی‌تان را بهبود بخشد، اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02122476041